بنویسید و اینتر بزنید.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال

اشکان دژآگه کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران از دنیای بازیگری فوتبال خداحافظی کرد؛ به همین بهانه نگاهی داریم بر بیوگرافی اشکان دژاگه و کارنامه ورزشی او

ورزش پدیا: اشکان دژآگه هافبک و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن سابق تراکتور، فولاد، ولفسبورگ آلمان و فولام انگلیس با انتشار بیانیه‌ای رسما کفش‌های خود را در 38 سالگی آویخت و به دوران پر زرق و برق فوتبال خود پایان داد.

اما در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر بیوگرافی اشکان دژآگه و آنچه که او در دوران فوتبال خود در تیم ملی و تیم‌های باشگاهی‌اش به جا گذاشته است.

بیوگرافی اشکان دژاگه

اشکان دژآگه با نام کامل سید اشکان دژآگه در تاریخ 14 تیر سال 1365 در تهران متولد شد؛ اشکان به همراه خانواده در کودکی به برلین مهاجرت کرد و در آلمان به فوتبال روی آورد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (کودکی دژاگه)

زندگی شخصی اشکان دژاگه

اشکان دژآگه از کردهای خراسان ایران است و پس از مهاجرت به آلمان در یک سالگی، عمده زندگی خود را در برلین گذرانده است؛ شقایق نام همسر ایرانی_آلمانی اوست.

اشکان و شقایق دژاگه سه دختر به نام آلیا، آلیشا و آمایا دارند و بیش از یک دهه است که در کنار هم زندگی می‌کنند.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و همسرش شقایق دژآگه)

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و همسرش شقایق دژآگه)

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و همسرش شقایق دژآگه)بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و همسر و فرزندانش)

تیم ملی آلمان

دژآگه پس از فوتبالیست شدن و پس از آنکه در 16 سالگی رسما شناسنامه آلمانی گرفت 8 سال در تیم‌های پایه ملی فوتبال آلمان بازی کرد و حتی در سال 2009 به همراه تیم ملی آلمان قهرمان جام ملت‌های اروپا زیر 21 سال شد؛ البته در آن موقع دژآگه 23 سال داشت اما به دلیل مسائل خاص پیرامون برگزاری این جام تیم‌ها در آن دوره مجاز بودند از متولدین دی ماه 1364 (1 ژانویه 1986) به بعد استفاده کنند.

کاپیتان سابق تیم ملی در آن تیم از بازیکنان ثابت و اصلی آلمان بود و در کنار بازیکنانی چون بوآتنگ، اوزیل، نویر، هوودس، هوملز، اشملزر و خدیرا بازی می‌کرد که استخوان بندی آلمان قهرمان جام جهانی 2014 را تشکیل دادند.

اشکان برای تیم‌های پایه آلمان در 8 سال بازی 55 بازی کرد و موفق به ثمر رساندن 15 گل نیز شد که شاید مهمترین آن گل به فنلاند در یورو 2009 زیر 21 سال باشد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه در ترکیب تیم ملی جوانان آلمان)

هرتابرلین آلمان

اشکان دژاگه از سال 1379 عضو تیم جوانان هرتابرلین آلمان بود یعنی همان زمانی که علی دایی در تیم بزرگسالان این تیم خوش می‌درخشید.

دژاگه از سال 1382 به تیم دوم و از سال 1383 به تیم اصلی هرتابرلین راه یافت و موفق شد نهایتا در 26 بازی برای تیم اصلی هرتا 1 گل هم به ثمر برساند.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه در هرتابرلین)

ولفسبورگ آلمان

در سال 1386 اشکان دژآگه راهی تیم ولفسبورگ آلمان شد و 5 سال در این تیم توپ زد تا در طلایی‌ترین دوران تاریخ این باشگاه در چند دهه اخیر یکی ارکان اصلی این تیم باشد و به تالار مشاهیر باشگاه راه پیدا کند.

دژآگه در ولفسبورگ 132 بازی انجام داد و 18 گل به ثمر رساند و با این تیم موفق به فتح بوندسلیگا آلمان در فصل 2009_2008 (1388_1387) شد؛ دژاگه نهایتا در سال 1391 بوندسلیگا را با به ثمر رساندن 19 گل و دادن 25 پاس گل ترک کرد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و قهرمانی در بوندسلیگا همراه ولفسبورگ)

تیم ملی ایران

اشکان دژاگه با تغییر قوانین فیفا در سال 1388 اجازه حضور در تیم ملی ایران را پیدا کرده بود و سرانجام با دعوت کارلوس کیروش او تصمیم گرفت برای ایران بازی کند و در 10 اسفند 1390 در اولین بازی ملی خود برابر قطر در انتخابی جام جهانی 2014 موفق شد دو گل را به ثمر برساند.

دژآگه در دو جام جهانی 2014 و 2018 و دو جام ملت‌های آسیای 2015 و 2019 در ترکیب تیم ملی ایران بود که در آخرین جام ملت‌ها به عنوان کاپیتان تیم ملی در دیدارها حضور پیدا کرد.

دژاگه مجموعا در 59 بازی 11 گل را برای ایران به ثمر رساند و نام خود را در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران جاودانه کرد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه در نمایی از بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی 2014)

فولام انگلیس

دژآگه در سال 1391 به تیم فولام انگلستان پیوست و موفق شد در 43 بازی 5 گل برای این تیم به ثمر برساند هرچند مصدومیت شدید در فولام به نوعی دوران ورزشی او در سطح اول فوتبال اروپا را برای همیشه به پایان رساند.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه در لباس فولام انگلیس)

العربی قطر

دژآگه پس از اتمام جام جهانی 2014 و در سال 1393 به العربی قطر پیوست و دو سال و نیم در این تیم توپ زد و در 45 بازی 8 گل را برای تیم قطری به ثمر رساند؛ او در زمستان سال 1396 به ولفسبورگ بازگشت اما مصدومیت باعث شد هرگز فرصت بازی در تیم اصلی را پیدا نکند.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و جواد نکونام در ترکیب العربی قطر)

ناتینگهام فارست انگلستان

دژآگه در زمستان 1396 به ناتینگهام فارست در سطح 2 لیگ فوتبال انگلستان پیوست اما تنها یک بار برای این تیم به میدان رفت تا دوران دژاگه در اروپا با این تجربه تلخ رسما در سال 1397 به پایان برسد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه در لباس ناتینگهام فارست انگلستان)

تراکتور ایران

اشکان دژاگه پس از گذران چند سال ناموفق سرانجام تصمیم گرفت بازی در فوتبال باشگاهی ایران را تجربه کند و در سال 1397 به تیم تراکتور تبریز پیوست.

تراکتور پس از ولفسبورگ و هرتا برلین بدل به سومین باشگاهی شد که کاپیتان سابق تیم ملی در آن سه سال یا بیشتر را توپ زده است.

دژاگه در حدود سه سال بازی در تراکتور موفق شد در 62 بازی 10 گل را به ثمر برساند و جام حذفی فوتبال ایران در سال 1399_1398 را در یک بازی جنجالی برابر استقلال و در شبی که دژاگه بهترین نمایش خود در فوتبال ایران را داشت فتح کرد تا سومین و آخرین جام خود را بدست بیاورد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه و همسرش شقایق دژآگه)بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه به همراه مسعود شجاعی و احسان حاج صفی در جشن قهرمانی تراکتور در جام حذفی ایران)

الشحانیه قطر

اشکان دژاگه در 35 سالگی به تیم ااشحانیه قطر پیوست و در 14 بازی برای این تیم قطری موفق شد 7 گل را به ثمر برساند.

فولاد ایران

اشکان دژآگه در 36 سالگی و در سال 1401 به فولاد خوزستان تحت هدایت جواد نکونام پیوست و با وجود انجام 20 بازی و زدن 1 گل برای این تیم و صعود به جمع 8 تیم لیگ قهرمانان آسیا دوران خوب و موفقی را سپری نکرد و در انتهای این فصل 1402_1401 از این تیم جدا شد.

بیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبالبیوگرافی اشکان دژاگه | نگاهی به کارنامه ورزشی اشکان فوتبال ایران به بهانه خداحافظی او از فوتبال (اشکان دژاگه در لباس فولاد خوزستان در واپسین فصل فوتبال)

خداحافظی از فوتبال در 38 سالگی

اشکان دژاگه پس از سپری کردن یک فصل فوتبالی بدون تیم سرانجام در 28 اردیبهشت سال 1403 با انتشار بیانیه‌ای رسما از دنیای بازیگری فوتبال خداحافظی کرد و کفش‌های خود را پس از حدود 20 سال فوتبال حرفه‌ای برای همیشه آویخت.

افتخارات

بوندسلیگا 2009_2008 _ ولفسبورگ آلمان

جام حذفی ایران 1399_1398 _ تراکتور تبریز

جام ملت‌های اروپا زیر 21 سال 2009 _ تیم ملی آلمان

حضور در دو جام جهانی 2014 و 2018 _ تیم ملی ایران

ارسال دیدگاه

پر بازدیدترین مطالب

برنامه و نتایج کامل المپیک 2024 پاریس (+جدول مدال‌ها)
برنامه و نتایج کامل المپیک 2024 پاریس (+جدول مدال‌ها)
برنامه و نتایج کامل لیگ ملت‌های والیبال 2024 زنان
برنامه و نتایج کامل لیگ ملت‌های والیبال 2024 زنان
آدرس و ساعت کاری کافه وریا غفوری
آدرس و ساعت کاری کافه وریا غفوری
پخش زنده کشتی آزاد امروز 19 اسفند 1402
پخش زنده کشتی آزاد جام یاشاردوغو امروز 19 اسفند 1402

پیشنهاد سردبیر

برنامه و نتایج کامل لیگ قهرمانان اروپا 2025_2024
برنامه و نتایج کامل لیگ قهرمانان اروپا 2025_2024
برنامه و نتایج کامل جام جهانی فوتسال 2024
برنامه و نتایج کامل جام جهانی فوتسال 2024
برنامه و نتایج کامل لیگ قهرمانان آسیا دو 2025_2024
برنامه و نتایج کامل لیگ قهرمانان آسیا دو 2025_2024
برنامه و نتایج لیگ نخبگان آسیا 2025_2024
برنامه و نتایج لیگ نخبگان آسیا 2025_2024